Menu Zamknij

Rehabilitacja pacjentów po złamaniach kręgosłupa

rehabilitacja kręgosłup

W rehabilitacji pacjentów po złamaniu kręgosłupa wykorzystuje się cały wachlarz zabiegów.

-W okresie pooperacyjnym należy skupić się na działaniu przeciwbólowym
i przeciwobrzękowym.
-Aby stymulować i przyspieszyć zrost kości zalecane jest jak najszybsze stosowanie pola magnetycznego (na gips, z zespalającymi częściami metalowymi odłamy kostne).
-Wśród innych zabiegów z zakresu fizykoterapii, wpływających na regeneracje oraz pobudzenie zrostu kostnego wymienić można laseroterapie, ultradźwięki.
-W celu zmniejszenia bólu i obrzęku pomocna jest krioterapia.
-By rozluźnić tkanki, poprawić ukrwienie i odżywienie tkanek miękkich użyteczne są zabiegi z użyciem lampy solux, czy prądy impulsywne malej częstotliwości.
– Poprawę ukrwienia i odżywania oraz zmniejszenie wzmożonego napięcia w tkankach głębokich okolicy miednicy uzyskamy dzięki masażowi.

Kolejnym etapem rehabilitacji, już po zrośnięciu się kości oraz wyrażeniu zgody przez lekarza jest kinezyterapia:

• delikatne ćwiczenia w odciążeniu, najlepiej na łóżku (z terapeutą),
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia izometryczne mięśni kręgosłupa,
  • ćwiczenia rozciągające oraz pobudzające stymulację nerwowo-mięśniową,
  • ćwiczenia oporowe (wzmacniające siłę mięśniową, poprawiające stabilizację oraz elastyczność tkanek miękkich),
  • ćwiczenia ogólnousprawniające (zwiększające siłę, kontrolujące ruch i pracę mięśni całego kręgosłupa oraz tułowia),
  • metody specjalne, np. PNF (poprawiają dynamikę ruchów wszystkich kończyn)

Dążymy do tego aby wszystkie ruchy kręgosłupa oraz kończyn były wykonane w pełnym zakresie ruchu nawet po przyłożeniu niewielkiego oporu,

• terapia manualna, przydatna po uzyskaniu pełnego zrostu w późniejszych ograniczeniach ruchomości chorego odcinka kręgosłupa. Za pomocą odpowiedniej techniki mobilizacji lub manipulacji można zmniejszyć dolegliwości bólowe oraz poprawić ruchomość. Musi to wykonać doświadczony fizjoterapeuta po uprzednim dokładnym manualnym zbadaniu odpowiedniego segmentu kręgosłupa,
  • neuromobilizacja – (napinanie i rozciąganie tkanek nerwowych w celu poprawy elastyczności, usprawnienia mechanizmów naprawczych i regeneracyjnych.Technika pozwala na natychmiastową poprawę funkcji podrażnionych tkanek nerwowych
    i ograniczenie występowania w nich zaburzeń neurologicznych).
  • kinesiotaping, (oklejanie specjalnymi, elastycznymi plastrami, które mają działanie sensoryczne, odciążające oraz stabilizujące. Zalecane zwłaszcza
    w pierwszych dniach po zdjęciu kołnierza lub gorsetu stabilizującego w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia kontuzji oraz pobudzenia tkanek miękkich do pracy),

terapii punktów spustowych, pracaa na powięzi (daje rozluźnienie mięśni i tkanek miękkich, efekt przeciwbólowy).